روزنامه شرق، امروز به بهانه انتشار آخرين قسمت سريال، در گزارشي به بررسي علل محبوبيت “شهرزاد” پرداخته و نوشته است:
تکنیکها و روشهای تبلیغاتی همواره ابزار مؤثری برای معرفی محصولات بهشمار میروند. محصولات فرهنگی نیز مانند هر کالای دیگری نیاز به تبلیغات تأثیرگذار برای جذب مخاطب دارند. امروزه بزرگترین پروژههای فیلم و سریالسازی در دنیا همزمان با آغاز پیشتولید، برنامه مدونی برای روابطعمومی و تبلیغات محصول هنریشان در نظر میگیرند. در ایران روابطعمومی در فیلمسازی حرفهای هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است. گرچه شاید در بعضی پروژهها نام روابطعمومی به چشم بخورد اما در عمل، کارکرد و ماهیت آن برای بسیاری از فیلمسازان و مدعیان این حرفه روشن نیست.
تبلیغ درباره یک اثر هنری مانند یک سریال آداب خاص خودش را دارد. مخاطب با تماشا یا گوشسپردن به تبلیغ یک سریال علاوه بر آشنایی با هنرمندان و کارگردان، باید با روح اثر درگیر شود و ذهنش در قصه جا بماند.
چنین است که گاهی مشاهده میشود، یک سریال با فیلمنامه قوی در کنار تبلیغات گسترده به یک اثر ماندگار تبدیل و از سوی مخاطبان با اقبال فراوان روبهرو میشود؛ بهاصطلاح بر سر زبانها میافتد و در دورهای بحث روز مجالس هنری و غیرهنری میشود و حتی سالها بعد نیز از سنین و اقشار مختلف دوباره به تماشای آن مینشینند و درباره شخصیتها و سرنوشت آنها گفتوگو میکنند.
بیراه نیست اگر سریال «شهرزاد» را به کارگردانی حسن فتحی در زمره همین آثار بهشمار آوریم؛ یک سریال موفق شبکه نمایش خانگی که از طرفی تحسین منتقدان و جامعه هنری را بههمراه داشته و از طرف دیگر با کمک استراتژیهای تبلیغاتی متفاوت، باوجود تمام محدودیتها، مخاطبان را با قصه همراه کرده است.